Se alla luckor

Lucka x

Så minns vi 2005: Starten för digital kommunikation och Sociala Medier

År 2005 fortsatte den digitala utvecklingen, nu även när det kom till kommunikation och marknadsföring. Med lansering av sociala medieplattformar som Facebook och YouTube på frammarsch i världen blev det tydligt att traditionella marknadsföringsmetoder skulle genomgå en omfattande transformation. 

 

Den nya kommunikationen genom sociala medier och digitala kanaler skulle bidra till ett nytt sätt att komma i kontakt med målgrupper online på ett innovativt och mer engagerande sätt. Det var ännu i ett tidigt stadium men de företag som förstod sig på tekniken och det nya sättet att kommunicera kunde via plattformarna gå från en ensidig kommunikation till en mer interaktiv digital dialog med kunderna. 

 

Så minns vi  2005!

Hur ser du på det teknologiska skifte som kom tack vare sociala medier och digitala plattformar för marknadsföring? Vi ställde frågan till Sara Alvin Hansson, marknadschef på RTS.

 

När jag ser tillbaka idag skulle jag säga att det nästan blev som en kreativ revolution för oss marknadsförare. Det var något helt nytt som inspirerade till nya sätt att nå ut och interagera med ens målgrupp och samtidigt äga kommunikationen utan att vara beroende av köpta medier. Med det sagt behövde det mogna för att den breda massan skulle förstå hur man skulle använda sig av de nya digitala medierna för bäst effekt.

 

Var jobbade du och vad minns du från den tiden?


2005 jobbade jag som produktchef på IT-distributören Ingram Micro. Jag minns hur jag i flera år hade funderat på hur vi skulle kunna nå ut med våra kampanjer till fler på ett mer innovativt sätt. Fysiska produktblad och broschyrer som skickades via post hade slutat fungera. Vi hade också nyligen testat digital-TV sändningar till landets återförsäljare, något som för visso var väldigt innovativt på den tiden med visade sig vara både kostsamt och svårt att fånga engagemang fullt ut.

 

Sara Alvin Hansson

"Allt handlar om att hitta nya innovativa sätt att synas och höras digitalt och den utvecklingen har nog inget slut."

Sara Alvin Hansson, Marknadschef RTS

Hur tog du dig an transformationen mot de nya digitala plattformarna?


Jag ska ärligt erkänna att jag absolut inte såg möjligheterna från start när det kom till just marknadsföring. Sociala medier var ju då något som mer handlade om att koppla samman människor. Däremot var jag tidigt nyfiken på mediet i sig när det lanserades men det skulle dröja ytterligare några år innan tex Facebook ens kom till Sverige. 

 

Skulle du säga att 2005 blev startskottet för digital marknadsföring? 


Till viss del ja, i alla fall när det kommer till möjligheten att nå ut. Men mognadsgraden skiljde sig mellan olika företag, inom olika branscher och framför allt om marknadsföringen var riktat mot konsument eller företag. I B2B sammanhang och vissa branscher inte minst IT-branschen var nog många marknadsförare lite sena på bollen. Som med all förändring handlar det om att bestämma sig för att satsa fullt ut, ställa om, ha en plan och ha fokus på kontinuitet. Det ansågs nog vara lite av en för stor omställning att både börja leverera relevanta budskap och driva kampanjer i digitala format, något som idag 18 år senare är en självklarhet. 

 

Hur ser du på utvecklingen framöver?


Allt handlar om att hitta nya innovativa sätt att synas och höras digitalt och den utvecklingen har nog inget slut om du frågar mig. Men samtidigt är det inte helt riskfritt så det handlar lika mycket om att söka bevis på att det vi exponeras för i digital kommunikation också är äkta. Vi har ju redan sett vad AI kan åstadkomma idag i form av bild och röst förvrängning så nu behöver vi verktygen som kan autentisera samtidigt som vi behöver vara på vår vakt och inte låta oss luras av teknikens framgång.