Se alla luckor

Lucka x

Så minns vi 2004: Hem-PC leveranser och digital utveckling

År 2004 markerade en viktig milstolpe i landets digitala utveckling. Wifi nätverken började bli mer tillgängliga för allmänheten och allt fler hushåll hade tillgång till internet. Utrullningen av hem-PC under slutet av 90-talet spelade en central roll i denna omvälvande förändring och hemdatorerna hade blivit mer tillgängliga och kraftfullare än någonsin tidigare. 

 

Effekterna av att fler hade tillgång till dator i hemmet lade grunden för det teknologiska landskap vi ser idag, där digital integration i våra liv är en självklarhet. Hemdatorn blev inte bara ett verktyg för arbete och inlärning utan även en portal till en digital värld där kommunikation och information nådde nya nivåer.

 

Så minns vi 2004!

Hej Peter Nyberg, du jobbar på kundservice på RTS som numera är en del av Advania. 

Var jobbade du år 2004 och hur minns du året kopplat till digitaliseringens framfart?

 

2004 hade jag varit 1 år i min roll som koordinator för kundservice på Nicator, ett bolag som tillhandahöll hem-PC till många stora bolag och kommuner i Sverige. Jag minns att det hade varit en period med ett otroligt tryck kring hem-PC och vi var ute på en massa demo-turer där våra potentiella kunder fick klämma och känna på produkterna. 

 

Utrullningen av Hem PC hade ju pågått några år, hur minns du den tiden?


Det var väldigt intensiv period och våra kunder ringde och jagade oss kring leveransdatum för ”sin” dator, just december månad var extra stökigt då många ”köpt” sina datorer för att deras barn skulle få dom i julklapp. Jag minns också att det fanns vissa som valde mac-datorer för att de gillade designen men när de väl fick hem sin dator blev de förvånade över att det var ett helt annat operativsystem än den PC som de var vana vid på jobbet.

 

Peter Nyberg

 

Vi var på demo-turer där våra potentiella hem PC kunder fick klämma och känna på produkterna.

-Peter Nyberg, Kundservice på RTS

Vad var det största frågorna du fick kopplat till den hem PC leveranserna?


Jag satt med klagomålshantering och det största problemet var kopplat till funktionalitet. Vi hade outsourcat 1:st line och 2:nd line till ett bolag i Sveg och sen hade vi en egen 3:rd line i Strömstad, 5 personer, 3 duktiga på hårdvara och 2 som jobbade med kundservice som hanterade kundcase som berörde hur de upplevde sin hem pc leverans och de mjukare bitarna. När alla dom instanserna misslyckats med att blidka kunden och de fortfarande inte förstod sig på funktionaliteten så fick jag ibland säga att vi tyvärr inte kunde kunde göra mer i deras ärende, inte så lajbans.

 

Du som har en kundnära roll och pratar med våra kunder varje dag. Skulle du säga att de ärenden ni hanterar idag skiljer sig från hur de var då?


Ja, dom skiljer sig väldigt mycket, iaf i en speciell aspekt. Hem-PC användarna såg ju datorn som ”sin”, dvs att dom hade köpt PC:n och den då var deras ägodel. Många ringde in och hänvisade till konsumentköplagen när dom hade klagomål. Faktum var dock att dom hyrde datorn av sin arbetsgivare och därför inte ägde produkten under hyresavtalet som ofta var 3 år. Fram tills vi var överens om det med slutkunden så kunde vi få en del skäll men efter det så blev det en lugnare dialog. Idag ser många leasing och hyresavtal på ett annat sätt. Mognaden och förståelsen för den typen av avtal är en helt annan än den var då. De mesta går ju att hyra idag, inte minst IT som vi ofta levererar som tjänst.

 

Om vi tittar framåt några år, vad tror du kommer att bli den största förändringen inom vår bransch?


Är inte speciellt teknisk själv men det pratas mycket säkerhet och AI, så där kan det nog hända lite saker framåt. Men jag tror att jag överlåter trendspaningen till andra, oavsett vad som kommer i framtiden så ser jag till att ta väl hand om våra kunder!

 

 

 

 

 

.