Se alla luckor

Lucka x

Lucka 21: 2021- Komponentbrist som följd av global lockdown

Som en följd av pandemin och den utbredda nedstängningen av produktion och globala handelsrestriktioner påverkades IT-branschen av en omfattande  komponentbrist år 2021. Det här året blev vi påminda om hur sårbart ett produktionsled är från tillverkning till transport. Inte minst märktes det av i digitaliseringsprocesser då flertalet stora IT-projekt drabbades av stora förseningar på grund av bristen på IT-komponenter. 

Komponentbristen drabbade alla led inom IT-branschen, från tillverkare till återförsäljare och konsumenter. För att mildra effekten blev företag tvungna att söka sig till alternativa leverantörer vilket också kunde påverka resultatet av olika IT projekt. 2021 var även året då RTS utökade sin organisation med ett nytt affärsområde RTS Cloud efter ett strategiskt uppköp. 

 

Så minns vi 2021!

Vi pratar med Peter Röserberg, affärsområdeschef RTS Cloud som kom till 2021 genom uppköpet av Nexers driftbolag om hans intryck från året.
Hej Peter! Kan du berätta lite om uppköpet som skedde mitt under pandemin?

 

Uppköpet gjorde att RTS kunde växa genom att utöka affärsverksamheten med IT-drift. Att flytta över den kompetensen gav RTS bättre förutsättningar att utveckla sina tjänster och möta marknadens behov på innovativa, digitala helhetslösningar. Nu hade vi helt andra möjligheter att staffa upp verksamheten och möta de ständigt föränderliga kraven som finns på oss som förmedlar managerade IT-tjänster.  Jag kom in 2021 från att ha varit på Iver, det var en spännande tid och det hände mycket i och med att vi tog över personal och med det även den kompetens som krävdes för att bygga upp affärsområdet RTS Cloud.

Peter Röserberg

"Det var ett stort fokus på inköpssidan för att kunna upprätthålla våra leveranser till kund"
-Peter Röserberg, Affärsområdeschef på RTS Cloud

 

2021 var ju även ett år då komponentbristen slog till på bred front. Hur märkte ni av det? 


Det var nog ingen i vår bransch som inte märkte av den. Vi hade redan ett lager med viktiga komponenter för att kunna bedriva verksamheten. Våra kunder hade höga krav och SLA:er vi behövde förhålla oss till. Det lagret vi hade fick vi se till att ständigt utöka och ha som buffert. Det var ett stort fokus på inköpssidan för att kunna upprätthålla våra leveranser till kund och aldrig hamna på minus. Eftersom produktionen i olika fabriker världen över hade stått still ett tag var leveranstiderna extremt osäkra och man fick helt enkelt dammsuga marknaden och köpa det som fanns för att vara på säkra sidan. Det innebar att vi fick ta stora beslut dagligen, byta till nya tillverkare i vissa fall och helt enkelt lägga beslag på det som fanns tillgängligt. 

 

Hur påverkade det här er affär?


Dels påverkade det att vi var tvungna att lägga fokus på befintlig kund där våra signade avtal och SLA:er styrde. Sen är det klart att det även påverkade ekonomiskt då vi behövde ta på oss större kostnader i form av ökad lagerhållning. Men framför allt behövde vi alla lägga mycket tid och energi på att stötta inköp. Vi behövde hålla en tätare kontakt med leverantörer och distributörer för att också kunna säkerställa de leveranser som kom. Det var en hel del ringande fram och tillbaka för att säkra upp att vi skulle få tillgång de produkter vi behövde för att supporta våra kunders behov på drift. Vi hade också våra utmaningar bland annat med vilka som fysiskt skulle få vara på plats i våra lokaler pga. restriktionerna. Vi såg såklart till att följa restriktionerna men det fanns delar av organisationen, tex supporten, som faktiskt inte kunde utföra vissa jobb på distans. 

 

Hur ser du på framtiden nu när vi går in i Advania?


Jag ser fram emot att RTS blir del av Advania och just nu är vi i full gång med att koppla ihop våra Managed Service Provider verksamheter. Vår leverans på RTS Cloud är väldigt lik den som Advania har så här kommer vi att komplettera varandra oerhört bra. Vi kommer in som ett komplement med vår kompetens inom drift och tillsammans blir vi ett större team med större muskler och bredare erbjudande. I vår del av organisationen går vi från 50 personer till 850 och vi kommer att snabbt kunna dra nytta av det som redan finns etablerat sedan länge i Advanias starka MSP organisation. Vårt fokus ligger just nu på att få en sömlös flytt in i det nya och våra kunder ska inte ens behöva märka av den. Ett av mina mål med transformationen är bibehållen eller förbättrad leverans- kvalitét till våra kunder. Sen går vi efter det som Advania har som mantra att aldrig tappa en kund.