Se alla luckor

Lucka x

Lucka 20: 2020- Det nya normala och distansarbetets år

2020 var som alla minns kopplat till pandemin. Trots att Sverige inte stängde ner landet i en komplett Lock-down uppmuntrades distansarbete där det var möjligt. Tack vare innovativ teknik som videoplattformar, molntjänster, virtualiseringslösningar och andra digitala samarbtesverktyg behövde långt ifrån alla stänga ner verksamheten och många kunde fortsätta att bedriva sin verksamhet på distans.

 

För IT- branschen innebar pandemin en ökad efterfrågan på infrastrukturlösningar, IT-support och digitaliseringstjänster. Den här tiden som ofta refereras till "det nya normala" ställde nya krav på digitalisering men framför allt att gå från att vara på ett kontor fysiskt till att över en natt möjliggöra sömlöst digitalt arbete från hemmet.

 

 

Så minns vi 2020!

Var jobbade du 2020 och hur minns du året som förändrade i princip allt?

 

År 2020 jobbade jag på Advania som konsultchef inom affärsområdet Datacenter. När pandemin kom förändrades det mesta. Jag minns att det var en tid kopplat till handsprit, en stor ovisshet och oro för alla på många olika sätt. Vår bransch med flera blev till största delen tvungna att arbeta hemifrån för att minska smittspridningen. Det blev en omfattande övergång till distansarbete med många frågor kring hur vi skulle jobba tillsammans. Från ledningen och HR drevs en trygg och tydlig kommunikation med oss medarbetare kring att upprätthålla en så bra fungerande arbetsmiljö som möjligt hemma eller på kontoret baserat på b la de regler som fanns från Folkhälsomyndigheten. Vi införde virtuella möten för att underlätta samarbete och informationsdelning. Övergången till distansarbete innebar också andra utmaningar, att hitta balans mellan arbete och privatliv samt att upprätthålla sociala kontakter.

 

Hur gjorde ni för att upprätthålla teamkänslan?

 

Jag hade vana att leda på distans men besökte ofta mina medarbetare som fanns runt om i landet. Nu fick man leda på distans på heltid det blev en stor omställning för mig. Vi använde Teams för att visa presentationer och dela dokument och kameran blev ett viktigt verktyg. Vi jobbade oftast med kameran på för att se varandra vilket hjälpte oss att skapa en mer personlig och engagerande arbetsmiljö. Genom att använda kameran kunde vi också ha fler sociala aktiviteter, vi körde virtuella kafferaster och teambuilding-aktiviteter b la virituell matlagning. Det var riktigt bra och roligt där även familjen blev inkluderad om man ville.  Detta bidrog till att stärka teamkänslan trots att vi inte kunde träffas personligen.

 

Ulrica Broo
"Alla verksamheter var ju tvungna att hitta nya sätt att bedriva verksamheten och bli mer digitala."

Ulrica Bro, Affärsområdeschef RTS Professional Services.

Märkte ni av att kunderna efterfrågades en annan slags kompetens än före pandemin?

Ja alla verksamheter var ju tvungna att hitta nya sätt att bedriva verksamheten och bli mer digitala. Våra kunder efterfrågade fler tjänster av oss för att möjliggöra distansarbetet. För att möta dessa nya krav behövdes b l a utökad nätverksinfrastruktur, stabila och säkra nätverksanslutningar. Med fler som jobbade på distans, användning av digitala verktyg och molntjänster ökade även behovet av IT säkerhet.
En annan reflektion kring mitt team var att när vi behövde hjälpa till med installation av infrastruktur på plats var det inte helt enkelt för konsulterna då det fanns begränsningar att komma ut till kunderna rent fysiskt.

 

Kom det något positivt av pandemin trotts besvärliga tider?


Pandemin var en tuff tid med utmaningar och förluster på många sätt men har också öppnat upp för möjligheter. Tekniska framsteg, miljöeffekter, forskning och innovation är bara några exempel. Även ökad flexibilitet, minskade pendlingstider och breddad rekryteringsbas som utökat rekryteringsområde. Pandemin har kraftigt påverkat vårt sätt att arbeta och framåt pekar det mot en mer flexibel arbetsmiljö där distansarbete och digitalt samarbete kommer fortsatt vara en viktig del.

 

Något som kom till och kvarstår än idag är ett större utbud av online utbildningar och virtuella events. Under pandemin fick många ett enormt behov av att lära sig nytt och därför exploderade just digitala plattformar. Pandemin förändrade den branschen och ställde nya krav på de som levererade sina tjänster att samtidigt se till att upprätthålla kvalitén.

 

RTS går ju in i Advania, din förra arbetsgivare. Hur ser du på den förändringen?

 

Fantastiskt roligt och spännande och framför allt riktigt kul att återförenas med mina tidigare kollegor. Advania får ett härligt och kompetent gäng till sig från RTS, en Perfect Match helt enkelt! Jag leder idag affärsområdet Professional Services på RTS och vi ser verkligen fram emot att få bli ett affärsområde i Advania, Real Time Services. Mitt team är ett gäng vassa konsulter med specialistkompetens framför allt inom VMware, dessutom har de massor av positiv energi att dela med sig av. Jag är stolt över att vara en del av Advania igen.