Christmas 23

Lucka 19: 2019-året då Real Time Services och Infront blev ett

Written by Sara Alvin Hansson | Nov 16, 2023 9:30:39 PM

2019 var ett år då efterfrågan på IT kompetens ökade och företag sökte aktivt efter spetskompetens som kunde hjälpa dem navigera framgångsrikt genom sin unika digitala transformationen. Expertis inom områden som molntjänster, cybersäkerhet, automation och AI blev särskilt efterfrågade. Parallellt växte intresset för 5G tekniken, fler industrier och branscher ville nu utveckla nya tjänster som tidigare inte varit möjligt.


IT-kompetens blev för många bolag ett strategiskt verktyg för att kunna möta det ständigt ökande digitaliseringsbehovet i Sverige. Parallellt med tekniken efterfrågades innovatörer som kunde vägleda genom den komplexa resan att integrera den och förbättra effektiviteten. 2019 var också året då Real Time Services, ett IT-kompetens bolag med fokus på virtualiseringsteknik och VMware kompetens gick samman med Infront-IT, ett av landets då snabbast växande IT-återförsäljare av infrastruktur. 

 

Så minns vi 2019!

Vi frågar John Sundkvist, en av grundarna från Real Time Services sidan, vad var strategin bakom sammanslagningen?

Vi var två bolag som var och en hjälpte kunder med att digitalisera deras verksamheter på olika sätt. Vi med konsulter som stöttade och möjliggjorde transformationen medan Infront kunde tillgodose kunderna med marknadens vassaste teknik och infrastrukturlösningar. Under 2019 fick vi samma ägare och det blev då naturligt att börja samarbeta från dag 1. Från början som 2 egna bolag i samma koncern och så småningom tog vi beslutet att bilda ett gemensamt bolag under namnet RTS.

 

Fanns det några utmaningar med sammanslagningen? 


Som alltid när man slår samman 2 bolag med lite olika DNA och historia är det lätt att det blir en kulturkrock. Alla medarbetare från båda sidor behövde tid att få förståelse för varandras affär.  När vi väl gjorde det upptäckte vi att bolagen kompletterade varandra väldigt bra. Sen behövde alla ägare och grundare från båda bolagen komma överens om gemensamt varumärke och identitet vilket vi gjorde med tiden.  

 

"När vi nu gått in i Advania kommer vi att kunna vara en betydelsefull del av ett redan starkt varumärke."
-John Sundqvist, Senior KAM & Business Developer samt medgrundare av RTS

 

Vad skulle du säga var superkraften från respektive bolag?

 

Infront var extremt duktiga på att leverera hård- och mjukvara de var extremt snabbfotade och kunde lösa problem kopplat till kundernas infrastruktur. Vi på RTS jobbade mer långsiktigt med våra kunder i våra konsultuppdrag där vår kompetens och insyn i kundernas verksamheter var avgörande i vår affär. Vi stod för spetskompetens och seniora konsulter som haft långa relationer med de största bolagen i långa konsultavtal. Medans Infront stod för hög fart, nyfikenhet, flexibilitet och vilja gå den extra milen för sina kunder. Båda hade ett högt kundfokus och en målsättning att aldrig tappa en kund. Det var lärorikt för oss båda att ta till oss av den andras sätt att göra affärer. Tillsammans blev vi en väldigt bra mix och vi kunde förse den gemensamma kundbasen med ett ännu bredare erbjudande. 

 

Hur ser du på att RTS som du varit med att grunda nu går in i Advania? 

 
För att fortsätta vara relevanta och kunna hjälpa våra kunder med innovation måste även vi på RTS förändras.  Jag med mina medgrundare på RTS ser väldigt positivt på den här utvecklingen och ser fram emot vad framtiden har att erbjuda. En av våra viktigaste konkurrensfördelar har alltid varit vår kompetens och viljan att hela tiden ligga i framkant. När vi nu gått in i Advania kommer vi att kunna vara en betydelsefull del av ett redan starkt varumärke. Vi kommer att komplettera det befintliga erbjudandet med vår unika spetskompetens. Något jag personligen tycker ska bli väldigt spännande.