Se alla luckor

Lucka x

Lucka 15: 2015- Internet of Things

År 2015 hade vi kommit till en tid när det mesta blev uppkopplat och Internet of Things (IoT) trenden genererade helt nya möjligheter. Med teknikens hjälp blev städer smartare, infrastrukturen kopplades samman och möjliggjorde industriella IoT- teknologier. Sensorerna hade börjat flytta in i våra hem och alla enheter som ansågs vara smarta hade nån form av koppling till teknologi.

Sverige och norden har legat väldigt långt fram IoT innovationer jämfört med många andra länder. En tidig bredbandsutrullning, bra mobiltäckning, snabba och billiga mobildata-abonnemang gjorde att trenden tog fart. 

 

Så minns vi 2015!

Hej Daniel Alfredsson, teknisk evangelist och Cloud Architect på RTS Technology Platforms. Var jobbade du 2015 och hur såg du på trenden kopplat till Internet Of Things? 

2015 jobbade jag inom telecom med att utveckla mobila nät och plattformar med tuffa krav på stöd för just IoT.  Bland annat med hur en miniatyr device som skulle kunna vara uppkopplad i 10år på batteri (utan underhåll) och dessutom vara billig.  IoT hade funnits ett tag, jag minns redan 2002 kreativa lösningar enligt konceptet machine to machine (M2M) där man nyttjade vanliga 2G telefoner som kopplades via serie interfacet för att användas som modem. Från börjar var lösningarna dyra, utan abonnemang så här krävdes sparsam överföring av data, något som utvecklades med tiden.

 

Vilka branscher var tidiga med att implementera IOT

 

Vi jobbade tidigt med till exempel Coca-Cola och monterade lösningar så att automater kunde "ringa hem" när de behövde fyllas på.  Även med ett leasingbolag av gödselmaskiner som med hjälp av GPS kunde mäta var de var och hur långt de körts etc. Andra tidiga tillämpningar var mobila kreditkorts terminaler samt alarmlösningar.
Men det fanns även tidiga lösningar för hemmen, Nexa ett svenskt bolag som redan på 90-talet introducerade trådlösa enheter för att styra lampor och uttag via fjärrkontroll som sedan utvecklade sig till uppkopplade enheter via fjärrkontroll och appar. 

 

MicrosoftTeams-image (5)-1
"En stark rekommendation är att avskilja sina IoT devices från sitt vanliga nätverk"
-Daniel Alfredsson, teknisk evangelist och Cloud Architect på RTS Technology Platforms

Har tekniken utvecklats så pass mycket att företag använder den för att driva innovation ? 

 

Helt klart, inte minst öppnar global satellit täckning och kommunikation upp för möjligheter att placera IoT devices var som helst. Ett exempel på detta från min tid på ett försäkringsbolag är att montera sensorer (GPS/Gyro) på fraktfartyg där försäkringspremien regleras utifrån hur bra fartyget hanteras vid lastning/anläggning samt även vilken rutt fartyget tar. Premien blev högre för rutter med hög risk för pirater (men kompenseras med snabbare leverans). Fraktfartyget kan helt enkelt ta detta beslut och allt registreras automatiskt och hanteras tack vare noga analys av dataöverföringen.

 

Hur säkert är det att koppla upp olika IOT enheter mot nätet, vilka var riskerna?

Det har alltid funnits mängder med risker och faktiska intrång just kring IoT då en IoT device samlar in en mängd sensordata som sedan skickas vidare till en cloud tjänst. En okontrollerad IoT device kan till exempel vara ett effektivt sätt att ta sig förbi en brandvägg eller andra säkerhetslösningar.  En stark rekommendation är att avskilja sina IoT devices från sitt vanliga nätverk för att undvika att de nyttjas för att åsidosätta vanliga säkerhetsfunktioner. Man bör också noga undersöka vem som är producent av IoT devicen samt vad data som genereras kan användas till och eventuellt säljas.

 

Om du skulle framtidsspana, vad tror du kommer härnäst med hjälp av smart teknologi? 

 

Mer av allt är väl det enkla svaret. Mindre/miniatyr devicer, fler saker som kopplas upp, fler tillämpningar. Billigare teknik men också standardiseringen är de primära drivkrafterna. Generativ AI kommer garanterat att hjälpa sålla ut vad som är relevant data och presentera på ett lättförståeligt sätt.

Framför allt är jag spänd på att se hur devicer kan interagera bättre med varandra autonomt oavsett tillverkare vilket kräver fortsatt utveckling av standarder. Inte minst när det kommer till hur fordon kan kommunicera direkt med varandra genom 5G för att gemensamt ta smartare beslut och ta fullt ansvar för trafiksäkerheten.