Se alla luckor

Lucka x

Så minns vi 2011: Start-Up och Scale-Up scenen växte

År 2011 markerade en betydelsefull era för startup och scaleup-scenen i Sverige. Det var ett år där det ekonomiska läget stabiliserats från bank-crashen 2008. Även ett år med ökad digitaliseringsgrad som gjorde att entreprenörer vågade utforska nya möjligheter och forma framtidens affärslandskap i mindre skala och egen regi.

 

Teknologiska framsteg, ökad tillgång till riskkapital och förändrade affärsklimat satte scenen för en entreprenöriell boom och främjade en kultur av samarbete och idéutbyte. Den dynamik som skapades under denna period har varit avgörande för att forma ett start-up-ekosystem som fortsätter gynna landet på många plan inte minst när det kommer till att driva innovation.

 

Så minns vi 2011!

2011 var också året som Infront IT bildades, en av grundstenarna till RTS.  Vi frågar Henrik Enbom, affärsområdeschef på RTS solutions och en av grundarna av Infront IT om hur det var att starta bolag på den tiden?

 

Jag minns att det på många sätt var en vändpunkt på den svenska företagsmarknaden, en ny tid där många vågade ta steget att starta eget företag. Ändå var det inte så jätte många som kom till det året som ny återförsäljare i IT-branschen. Det var en tid med ganska hård konkurrens och det handlade om att lösa problem för de som skulle investera i IT. Den som löser flest problem med störst engagemang framåt kommer att lyckas. Vi bestämde oss för att driva bolaget till att bli det som vi själva skulle vilja jobba på. Och det gör vi än idag snart 13 år senare fast i lite nyare konstellation.

 

Togs det emot positivt bland kunder och leverantörer att det kom in en till aktör på marknaden?

Det gjorde det verkligen. Vi hade redan etablerat kontakter med marknadsledande tillverkare.  Det gjorde att vi kunde komma igång ganska snabbt och signa avtal att vara återförsäljare. Många såg fördelen med att vi kom in med stort engagemang och vilja att växa tillsammans. Sen var det alltid en utmaning när man som litet bolag inte hade möjlighet att komma upp i samma volymer som de stora drakarna och på så sätt inte kunde ta del av vissa bidar. Men det gjorde att vi satsade ännu mer på våra kunder för att de skulle välja att samarbeta med oss, vilket de också gjorde.

 

Henrik EnbomHenrik Enbom, Affärsområdeschef RTS Solutions och medgrundare av Infront IT 2011


Vilka utmaningar stod ni inför när ni startade, och hur överkom ni dem?


Det här var bara några år efter bank krisen så det var många som undrade om det var så smart att starta eget mitt i en lågkonjunktur. Men vi hade bestämt oss och det räckte rätt bra för att komma igång. Sen var det ju såklart det där med konkurrensen. Det fanns ju redan många IT-återförsäljare på marknaden och vårt erbjudande var kanske inte unikt i sig. Därför blev vårt motto att vi istället skulle göra det unikt bra och den inställningen har vi kommit långt med. En viktig grundsten som tagit oss dit vi är idag då vi ständigt utvecklat bolaget. 

 

Gjorde ni något klassiskt misstag som nystartat bolag?

En sak som vi kan skratta lite åt idag är att vi faktiskt glömde att beställa internet till våra lokaler. Det gjorde att vi fick det lite körigt den första tiden att komma åt våra ordersystem och vår e-handelsplattform. Men vi klarade verksamheten genom att jobba genom våra mobiltelefoner tills det löste sig med internetanslutningen. Sen var väl inte heller våra 300 kvm lokaler anpassade efter 4 personer som vi var då så det var både kallt och tomt emellanåt. Det löste vi som tur var genom snabb tillväxt och expansion. 

Om vi blickar framåt. Det händer ju en hel del nu när ni gått in i Advania, hur ser du på framtiden?

 

Det som händer nu är riktigt spännande för oss på RTS. Jag och mina medgrundare av Infront-IT har ju varit med om att se det bolaget skala upp under åren till det vi är idag. Först genom att gå samman med RTS 2019 men även att växa RTS med nya bolag i bolaget som RTS Cloud 2021 och Technology Platforms 2022. Det som kommer nu i och med att vi är en del av med Advania ser jag bara som positivt och något som ger oss ännu större kompetens och ett bredare erbjudande för våra kunder.